vrijdag 4 mei 2018
die dag in de springerige lente
oeps! je bureaublad oogde upside down, etienne
viel uit de pruimelaar, philippe kreeg een vijfde aanval.
maar hey hey, jij wilde op reis naar cyprus for leisure &
work, samen met onna, een wilde meid,. jij kon zwemmen
in de cypriotische lucht, zij vond het snikheet, die dag
in de springerige lente van nicosia. je kocht vliegensvlug
een luchtige tuniek, zonnecrème, een grote zonnebril.
je deed alsof je een actrice was, ready for a take in the sun
en ja, je leek een beetje op de jongere greta garbo.
je zwierf langs oude kerken en kloosters, okerkleurige
stenen moeders, steile heiligenbeelden van kerkvaders
blakend in de zon, onder het azuur van een verdeelde stad.
toen je je in famagusta liet fotograferen vlak vóór
de ruines van de middeleeuwse griekse kerk sint-george
(je hield olijk je handje voor je mond, bloot waren je armen,
bloot je sandaalbenen en wit, maar de zon scheen hevig
in je ogen, je kon ze niet openhouden, je knipoogde),
bewonderde je ademloos de oude gele stenen, hoe mooi
die tinten, hoe mooi het contrast met je zwarte kleren,
met de blauwe zon, hoe weids het uitspansel. de tijd leek
stil te staan, je huiverde plots, ondanks de hitte, er stond
een beetje wind. je dacht aan de muur in nicosia, niet ver
van de grieks-orthodoxe kerk. synchroon met je gedachten
zong toen de muaddhin een azan, een oproep tot gebed,
komende van de andere zijde van de muur. onnoemelijk
weemoedig klonk dit lied, riep beelden op van weidse
landschappen, van koele patio's met schalen vol dadels
en druiven, waar je kon dromen van de hete woestijnwind
onderweg, van een grenzeloos bestaan. die muur zei je,
het is maar een green line, een bufferzone, tussen het turkse
noordelijk deel van cyprus en het griekse orthodoxe zuiden.
maar adamantos diamantis maakte een schilderij over vrede
heyhey, zei je en je keek ernaar, je keer ernaar. plots wou je
terug naar huis, naar je leven anders dan gewoon. je wou
je alleen maar koesteren in zijn armen, in de warmte
van je lief, je honingbeer, je man van vermiljoen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Arabische en Afrikaanse SF: het verleden opeisen, over het heden nadenken, de toekomst onder de ogen
Arabische en Afrikaanse SF: het verleden opeisen, over het heden nadenken, de toekomst onder de ogen zien Inleiding Alhoewel fervente ...
-
Dit was de eerste foto die ik doorgestuurd kreeg op facebook, op de site van Studie- en Ontmoetingscentrum Averechts, Kardinaal Cardijnstr...
-
bij het ochtendgloren vragen wij ons af, waar wij het licht kunnen vinden in deze nooit eindigende schaduw. het verlies dat we d...
-
Meegedaan aan een groepsrenga. Een renga is een kettinggedicht, van Japanse oorsprong. Samen met acht andere liefhebbers van Japanse dicht...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten