maandag 5 maart 2018

ASYMMETRIE



een sneeuwtuin heeft vele gezichten, maar
meestal twee, een rechts gezicht en een links. 

zoals amada masahiko uitlegt op p. 270 in deel 2 
van de moord op commendatore van haruki murakami:

als men een frontale close-up van een vrouw vertikaal
in tweeën snijdt en van elke helft een spiegelbeeld maakt,

bekom je een rechts vrouwengezicht en een links,
nog wel van een en dezelfde vrouw. zo kun je ook

de linkerhelft van je tuin (vol sneeuw) spiegelen,
in de rechterhelft is dooi ingetreden omdat juist

daar het zonnetje scheen. je bekomt een sneeuwtuin
en een dooituin, twee stadia van een prachtig landschap,

het ene smetteloos wit, het andere tranend, modderig,
grauw. amada masahiko vond deze asymmetrie bij

vrouwen een beetje verontrustend, hij stond paf,
hij wist niet welke vrouw hij uiteindelijk in zijn armen

hield, hij wist niet van welke vrouw hij moest houden.  
de rechtse of de linkse. zo weet ik ook niet welk

landschap  ik mooier vind: een maagdelijk witte tuin
of een tuin waar tussen traanwater, modder, slierten

sneeuw, krokante ijskorstjes glinsteren in het ochtendlicht,
de mankementen en gaten van het landschap onthullend,

belovend in zich het nieuwe leven, het nieuwe jaar,
de lente. de puntjes van mijn boshyacinten reeds vijf cm

hoog, de knoppen van mijn hortensia halfopen,
de zalige geur van gewassen hout, zon op mijn huid. 


Arabische en Afrikaanse SF: het verleden opeisen, over het heden nadenken, de toekomst onder de ogen

Arabische en Afrikaanse SF: het verleden opeisen, over het heden nadenken, de toekomst onder de ogen zien Inleiding Alhoewel fervente ...