dinsdag 23 januari 2018

Averechtse dichters In HALLE, 20 januari 2018

Dit was de eerste foto die ik doorgestuurd kreeg op facebook, op de site van Studie- en Ontmoetingscentrum Averechts, Kardinaal Cardijnstraat 3, te Halle. De ruimte waar het event plaatsgreep is piep. Ideaal voor een po namiddag, er kunnen maar 30 personen comfortabel zitten. Maar er is een WC en een toog, en een Italiaans koffiezetmachine die heerlijk straffe koffie produceert!
De foto's van JP waren zeer goed gelukt. Zijn commentaar bij bovenstaande foto: 'Terwijl de meisjes buiten een danske placeerden ter promotie van de Averechtse dichters, wordt binnen de gitaar gestemd. En Herman zag dat het goed was'.

Dit zijn Iona en Inneke, de danseresjes- performers van het event!
En maar synchroon buigen en knielen en dan weer strekken...
Roger Nupie, presentator en Johan Van Den Bossche, gitaarspeler, overtroffen zichzelf!
Etienne Devisch kwam als eerste aan de beurt. Hij had een indrukwekkend 'schrift' bij, waaruit hij heel expressief en enthousiast zijn tekst debiteerde! hij had een gedicht gemaakt over een wielerwedstrijd en had een chronometer bij, heel grappig!

En dit zijn ze, de Averechtse dichters. Van links naar rechts: Etienne Devisch, Annelies Deville, JP, Roger Nupie, Geert Vanhassel, Nicole Van Overstraeten, Christina Guirlande en Johan VDB. Etienne droeg een houten das (echt waar, heb er aan gevoeld) en Geert een ingenieus gestructureerde trui, met bovenaan rechts een soort nep houtje-touwtje sluiting in leer en hout. Mannenmode kan ook hip zijn!
De ploeg, nogmaals. Johan speelt hier geen gitaar, maar kiekeboe!






Poëzie-event gisteren gelukt!
5 dichters. Eerst waren er 7, dan weer zes, dan weer 4 (Jos had een hersenbloeding, Veine een gescheurde Achillespees. Dan vond ik een jonge vrouw uit Jette bereid om naar Halle te komen.
5 dus).


Het regende. 

De twee blonde meisjes plakten we een affiche op borst en rug, de opdracht was aandacht te trekken door wild rond de kerk te rennen, turnoefeningen uit te voeren voor de vitrines van de shops en koffiehuizen en de pizzeria in de Cardijnstraat. Hoe jong moet je wel zijn om constant, gedurende een half uur, te rennen in de regen... 


Ik moet zeggen dat Christina veel indruk maakte met haar magnifiek gedicht over haar moeder die de zee nooit had gezien,  Geert las voor uit zijn bundel knetterende oorlogsgedichten (hij is het podiumbeest der pôdiumbeesten) en
vreemd vond ik het dat iemand uit het publiek (ongeveer20 personen, met JP en de koffiedame erbij en Maurice, de echtgenoot van Christina, en nog een sporadische bezoeker die na enige minuten vertrok enz... leek de ruimte compleet vol...) de poëzienamiddag een revelatie vond en zei dat mijn gedichten totaal onwerkelijk leken. Ik maakte een dametje wijs dat Annelies een nieuwe vorm van poëzie beoefende, streetpoetry genoemd.

Bovenstaande fotookes werden gemaakt door JP, Christina en Maurice.
 

1 opmerking:


  1. Bedankt beste Nicole, voor zoveel inzet. Bedankt voor alles.

    Tot later. Beste Nicolleke,

    Hartelijk dank voor de uitnodiging op de literaire lezingen in de Cardijnstraat te Halle.

    Van bij mijn aankomst had ik het genoegen te worden verwelkomd door mijn eredame "Nicole".
    Ik voelde me direct thuis in dit knus en gezellig lokaaltje met als achtergrondmuziek, de gitaarmuziek van Johan Van Den Bossche.

    Het werd pas echt interessant toen Roger Nupie de zaak presenteerde op een voortreffelijke manier. Iedere dichter werd op een bijzonder hartelijke manier voorgesteld. Bravo aan Roger.

    Bij het horen van iedere dichter, werd mijn verwondering/bewondering steeds groter.
    Ik werd als het ware meegenomen in de inleving van het gedicht.
    Het viel me bijzonder op dat ik (sinds lang) nog eens mocht getuige zijn van de schoonheid van de Nederlandse taal.
    Iedere dichter proclameerde zijn gedicht op een sublieme wijze. De uitspraak van de taal was om van te genieten. Sinds lang heb ik zo'n mooie articulatie meer gehoord.

    In mijn humanioratijd werd bijzonder sterk de nadruk gelegd op de uitspraak van tweeklanken, van korte a en lange aa enz... Waar is de tijd dat men daar steeds bleef op hameren.

    Wanneer ik jouw gedichten aanhoorde Nicole, waren dat zeker en vast kwaliteitsvolle literaire werken. Bravo voor zoveel kunde. Trouwens bravo aan ieder van jullie.
    Jullie deden dat met zijn allen echt subliem.

    Als afsluiter mocht ik nog wat nababbelen met verschillende mensen. Het deed zo'n deugd.
    Blijgezind ben ik huiswaarts gekeerd.


    Groetjes,

    Godelieve

    BeantwoordenVerwijderen

Arabische en Afrikaanse SF: het verleden opeisen, over het heden nadenken, de toekomst onder de ogen

Arabische en Afrikaanse SF: het verleden opeisen, over het heden nadenken, de toekomst onder de ogen zien Inleiding Alhoewel fervente ...